Presidentens meddelande

Åsa Bergholm

Presidentbrev 230623

Bästa Arosmedlemmar!

Tack alla glada engagerade medlemmar i Upsala Aros Rotaryklubb, inspirerande föredragshållare och trevliga gäster för detta Rotaryår! Vår klubb har haft fokus på gemenskap, att trivas tillsammans och vi har fått lyssna till många intressanta och aktuella föredrag.

Under våren har vi utsett klubbens första hedersmedlem, vi har delat ut två Paul Harris Fellow-utmärkelser till välförtjänta klubbmedlemmar och vi har träffats på ”After Work”.

Ett reportage om Rotary Upsala Aros publicerades i tidningen ”Hela staden” som delas ut till alla hushåll i kommunen. Där sammanfattades vad vi gör i klubben och vilken fin sammanhållning vi har.

Klubben har haft fortsatt fokus på Ukraina och har vi har delat ut vårt stipendium till Stödföreningen Ukraina för det ideella arbetet med att skapa en social och kulturell mötesplats, Kafé Kyiv, för ukrainare och svenskar. Vi samverkar också med Rotaryklubbarna i Uppsala och Knivsta som har delat ut Eldsjälspriset till grundaren av organisationen Refugee Support Uppsala. De stödjer ukrainska flyktingar här i närområdet.

Upsala Aros har även bidragit ekonomiskt till andra områden som är angelägna att stödja, genom insamlingar i samband med jordbävningskatastrofen i Turkiet och Syrien och till Rotary Doctors. I samband med att Rotary Glunten 20-årsjubilerade skänkte vi en gåva till deras projekt i Kenya. Vi ger också en gåva till PolioPlus till minne av en uppskattad medlem som gått bort.

Till sist vill jag tacka er alla för detta år, jag är glad och stolt över att ha varit klubbens president och jag tycker vi har gjort viktiga insatser och haft många intressanta, roliga och trevliga möten och sammankomster. Ett särskilt tack till er hjälpsamma och engagerade medlemmar i styrelsen!

Nu är det dags att lämna över klubban till vår inkommande president Helena Cavieses. Jag önskar dig varmt lycka till under ditt presidentår!

Önskar er alla en riktigt härlig sommar!

Åsa Bergholm, president Upsala-Aros Rotaryklubb

Upsala-Aros sista styrelsemöte 2022-2023